Valborgsmässoafton snart slut

image43image44

Igår slog både gullviviorna och pärlhyacinterna ut. De är underbara.

För mig är pärlhyacinter, gullvivor, både röda och gula och narcisser så mycket min morfar och mormor. Jag minns doften i deras trädgård när deras förvildade trädgård var full av  dessa vår- blommor. Hos mormor och morfar växte de inte bara i rabatterna utan även i gångarna och i gräsmattan. Min far (som är en mycket pedantisk trädgårdsmästare med blommorna  i sin trädgård noga utplacerade och delade så de inte blir för stora....) tyckte det var lite för rörigt hos mormor och morfar och började ta bort blommor i gångarna men då blev inte morfar glad. Jag tror han tyckte att man skulle ta vara på det  man fick gratis då pengar inte var nåt han hade gott om.  Gav bort  blommor gjorde han gärna åt både oss och andra som gästade deras enkla hem. Tycker dock inte att mina blommor doftar så mycket som när jag var barn, gullvivorna är nästan doftlösa. Pappa sa att pingstliljorna doftar mycket så sådana lär jag ha till nästa vår.
Sov på förmiddagen efter en dryg natt. Var till biblioteket  och lånade två nya talböcker. Upptäckte när jag började lyssna att jag läst den ena tidigare men den är lättsam att lyssna på när jag donar i vardagsrummet. så jag lyssnar väl ut den. Handlade så en jeanskjol och en rosa tunika. Var på jakt efter vita eller rosa byxor men det fann jag inga. De färger jag vill ha finns sällan tyvärr. Stilen på kläder just nu är ju ganska likt det jag hade på mig i tonåren och jag vet inte om jag passar i det nu,35 år senare. Använder mest enfärgat och nu är det alldeles förskräckligt blommigt och spräckligt, börjar jag bli gammal?  Handlade också spackel och takfärg så nu är jag redo...men först är det allt förarbete. Ett par timmar har även idag ägnats år att ta bort tapet och en av rabatterna har blivit av med en del ogräs. Nåt firande av dagen har jag inte ägnat mig åt och jag överlevde det med men det ska medges att dagen inte varit en av de gladaste. Igår blev det inget bad men har tagit igen det nu och nu är jag så mjuk och len och doftar så gott, tyvärr dansar jag inte så bra...Å andra sidan är det inte någon som vare sig känner på mig ellerluktar på mig så vad spelar det för roll...?.Nu blir det sängen, om det är bra väder i  morgon så blir det gökotta kl. 9.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0