80-talsmat

Här har det fortsatt att snöa större delen av dagen och jag säger som Kajsa Kavat, "hela trädgården är full av änglar" Det är så vackert och rent. Att cykla går dessvärre inte speciellt bra. Det blir till att dra fordonet som mestadels går på tvären, men cykeln är bra att lasta matkassarna på därför väljer jag att ta med mig den. Kanske skulle leta på en gammal pulka efter barnen att ställa kassarna på i stället.
Haft syster med älskling och dotter här i kväll och beslöt mig för ett gammalt beprövat recept, nämligen Scampi India. Det var något vi ofta  gjorde när vi var nygifta i slutet av 70-talet och början på 80. När så småningom barnen anlände hörde inte rätten till deras favoriter så den försvann från vår meny. Under många år var den helt bortglömd men sen barnen började bli äldre så återupptäcktes den och nu är den väl ganska lik någon av alla thai och indiskinspirerade rätter jag gör nu. Det har alltid varit mannen som skött flamberingen här i huset men eftersom jag inte längre är begåvad med en sådan får jag nu ta hand om konjaken själv och det gick så galant så. Till dessert hade jag planerat en annan klassiker, nämligen ananas med toscatäcke men det bar sig inte bättre än att den färska ananasen var slut i butiken. De hade visserligen miniananas men den kostar alldeles för många pengar må jag säga.
Men 80-tals klassiker finns det fler av så det blev i stället Glace au four med havre- botten, vaniljglass, jordgubbar, blåbär och maräng. tyvärr blev den lite bränd men det går ju att peta bort. Tyckte själv att det var gott i alla fall.
Dag två det här året har just nått sin ände och blivit dag tre, dags att sova. Godnatt och may God bless you all.


Kommentarer
Postat av: Sig

åååååh, glace au four, det borde man göra. men det blir nog svårt i gasugnen, ingen övervärme ju... :-(

2010-01-05 @ 13:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0