Min mamma.

Försöker lägga ut bilder men det fungerar inte alls. Har varit mycket krångel med detta sista tiden.
Idag har min mamma fyllt 80 år, mamma som alltid funnits med och som alltid ställt upp för dem som behövt henne, de sista 25-30 åren särskilt för många nya svenskar. Hon har hjälpt dem med svenskan, lärt dem cykla, lärt dem bakat bullar, tårta och sockerkaka, berättat för dem om svenska sedvänjor, lagar och regler. Hon har fått många nya vänner, fått smaka mycket annorlunda mat, lärt sig uttala många "konstiga namn" och jag tror hälften av stans invandrare  känner mamma. Före invndrarnas tid var det missbrukarna hon ömmade för, alltid fanns det någon som behövde hjälp på något vis.
Mamma gick i skolan 6 år och började jobba när hon var 13 år. Jobbade tills hon fick mig och sen mina två syskon.Var hemma och tog hand om oss barn, vi har aldrig gått på dagis. När lillasyster började skolan började mamma jobba deltid och gjorde det till sin pension. 1962 flyttade vi in i ett hus som pappa byggde och där mina föräldrar ännu bor kvar.Det var kämpigt många gånger att få ekonomin att gå ihop. På sommaren kunde mamma sälja lite hallon till matbutiken där hon brukade handla för att få ihop lite pengar till det nödvändigaste innan barnbidraget kom. I trädgården odlade pappa potatis, grönsaker och frukt. Mamma konserverade, syltade och saftade, allt togs tillvara.
Nu får mamma ungefär 5000 i månaden att leva av. I lördags var det någon som stal hennes plånbok när hon var och handlade.....
Behöver jag säga mer.....
Mamma orkade inte med någon fest idag, hon är så andfådd. Läkaren vet inte vad felet är.
En vecka före midsommar ska jag , min syster och mamma åka på badsemester till Mallorca, mamma ska få bada i Medelhavet, något hon drömt om. Nu hoppas jag att mamma får vara så frisk så vi kommer iväg och att mamma får njuta av en veckas härliga bad.
Grattis mamma, jag hoppas du får vara med ett tag till och få uppleva många roliga och fina saker än.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0